ISSN 1895-4316 |
poniedziałek, 31.03.2025 |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
|
|||||
![]() PHiE 2019, 100(2)
kryteria wyszukiwania:
|
Probl Hig Epidemiol 2009, 90(3): 342-346pl
![]() Nieprawidłowości postawy ciała u dzieci 6-12-letnich - uczniów szkół podstawowych z Radomia - badania pilotażoweRenata Janiszewska, Stanisław Tuzinek, Stanisław Nowak, Anna Ratyńska, Tomasz Biniaszewski Pracownia Badania Postawy Ciała, Katedra Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego, Wydział Nauczycielski Politechniki Radomskiej Streszczenie Wprowadzenie. Styl życia i uwarunkowania środowiskowe w znacznym stopniu przyczyniają się do występowania nieprawidłowości w postawie ciała dzieci i młodzieży, a doniesienia wielu autorów wskazują, że występowanie nieprawidłowości postawy ciała u uczniów w szkole podstawowej jest zjawiskiem powszechnym. Badania postawy pozwalają określić skalę tych nieprawidłowości i podjąć odpowiednie działania profilaktyczne i lecznicze. Cel pracy. Ocena postawy ciała dzieci i młodzieży. Materiał i metody. Uczniowie szkoły podstawowej. Wiek 6-12 lat. Okres badań: kwiecień-maj, 2008. W badaniach zastosowano 2 metody: ocenę somatoskopową i metodę Moiré. Wyniki. Nieprawidłowości postawy ciała wystąpiły u 93,2% badanych dzieci, w tym: wady stóp 78,4%, skoliozy piersiowe i lędźwiowe w zestawieniu łącznym 73,9%, odstające łopatki 59,5%, postawy skoliotyczne 9,8%. Wnioski. Wady postawy ciała stanowią wciąż bardzo wysoki odsetek wśród problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. Jest konieczne aby monitorować stan zdrowia jak również podejmować działania profilaktyczne dla uczniów. Słowa kluczowe: postawa ciała, wady postawy, uczniowie, szkoła podstawowa |