ISSN 1895-4316
czwartek, 12.09.2024
Strona główna |  Rada Redakcyjna |  Redakcja |  Prenumerata |  Info dla autorów |  Konferencje |  Wydawnictwa |  PTH |  Galeria Hygei

PHiE 2019, 100(2)

kryteria wyszukiwania:





Probl Hig Epidemiol 2009, 90(3): 342-346pl

Nieprawidłowości postawy ciała u dzieci 6-12-letnich - uczniów szkół podstawowych z Radomia - badania pilotażowe


Renata Janiszewska, Stanisław Tuzinek, Stanisław Nowak, Anna Ratyńska, Tomasz Biniaszewski

Pracownia Badania Postawy Ciała, Katedra Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego, Wydział Nauczycielski Politechniki Radomskiej

Streszczenie
Wprowadzenie. Styl życia i uwarunkowania środowiskowe w znacznym stopniu przyczyniają się do występowania nieprawidłowości w postawie ciała dzieci i młodzieży, a doniesienia wielu autorów wskazują, że występowanie nieprawidłowości postawy ciała u uczniów w szkole podstawowej jest zjawiskiem powszechnym. Badania postawy pozwalają określić skalę tych nieprawidłowości i podjąć odpowiednie działania profilaktyczne i lecznicze.
Cel pracy. Ocena postawy ciała dzieci i młodzieży.
Materiał i metody. Uczniowie szkoły podstawowej. Wiek 6-12 lat. Okres badań: kwiecień-maj, 2008. W badaniach zastosowano 2 metody: ocenę somatoskopową i metodę Moiré.
Wyniki. Nieprawidłowości postawy ciała wystąpiły u 93,2% badanych dzieci, w tym: wady stóp 78,4%, skoliozy piersiowe i lędźwiowe w zestawieniu łącznym 73,9%, odstające łopatki 59,5%, postawy skoliotyczne 9,8%.
Wnioski. Wady postawy ciała stanowią wciąż bardzo wysoki odsetek wśród problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. Jest konieczne aby monitorować stan zdrowia jak również podejmować działania profilaktyczne dla uczniów.

Słowa kluczowe:  postawa ciała, wady postawy, uczniowie, szkoła podstawowa