ISSN 1895-4316 |
sobota, 28.09.2024 |
||||
|
|||||
PHiE 2019, 100(2)
kryteria wyszukiwania:
|
Probl Hig Epidemiol 2011, 92(4): 980-982pl
Ocena wybranych wyróżników jakości sensorycznej piw popularnych i tradycyjnychSebastian Wawszczak 1/, Joanna Newerli-Guz 1/, Maria Śmiechowska 2/ 1/ Katedra Towaroznawstwa i Zarządzania Jakością, Akademia Morska w Gdyni 2/ Zakład Biochemii, Ekologii i Towaroznawstwa Żywności, Gdański Uniwersytet Medyczny, Gdańsk Streszczenie Wprowadzenie. Na rynku piwa dostępne są marki produkowane metodą HGB oraz w sposób tradycyjny. Różnice w metodzie produkcji przekładają się na jakość sensoryczną uzyskanego napoju . Cel. Ocena wybranych cech sensorycznych piw tradycyjnych i popularnych dostępnych na krajowym rynku piwa. Materiał i metody. Badaniom poddano smak, zapach i goryczkę 9 rodzajów piwa - 4 popularnych i 5 tradycyjnych. Określono jakość ogólną za pomocą sześciopunktowej skali zgodnie z PN. Jakość wysoka (bardzo dobra) określana była jako 6 punktów, a jakość niska (bardzo zła) jako 1 punkt. Wyniki. 6 na 9 badanych próbek piwa uzyskało zbliżone oceny około 4,0 punktu, co wskazuje na ich wyrównaną ocenę sensoryczną w opinii badanych. Najwyżej ocenione zostało piwo popularne Żywiec (4,44), następnie Specjal (4,27), na trzecim miejscu badani wskazali na piwo tradycyjne Ciechan wyborne (4,18). Najniżej ocenione zostały piwa: popularne Harnaś (3,52) i tradycyjne Lubuskie (2,11). Słowa kluczowe: piwo tradycyjne i popularne, ocena sensoryczna |