ISSN 1895-4316
wtorek, 18.06.2024
Strona główna |  Rada Redakcyjna |  Redakcja |  Prenumerata |  Info dla autorów |  Konferencje |  Wydawnictwa |  PTH |  Galeria Hygei

PHiE 2019, 100(2)

kryteria wyszukiwania:





Probl Hig Epidemiol 2011, 92(4): 980-982pl

Ocena wybranych wyróżników jakości sensorycznej piw popularnych i tradycyjnych


Sebastian Wawszczak 1/, Joanna Newerli-Guz 1/, Maria Śmiechowska 2/

1/ Katedra Towaroznawstwa i Zarządzania Jakością, Akademia Morska w Gdyni
2/ Zakład Biochemii, Ekologii i Towaroznawstwa Żywności, Gdański Uniwersytet Medyczny, Gdańsk

Streszczenie
Wprowadzenie. Na rynku piwa dostępne są marki produkowane metodą HGB oraz w sposób tradycyjny. Różnice w metodzie produkcji przekładają się na jakość sensoryczną uzyskanego napoju .
Cel. Ocena wybranych cech sensorycznych piw tradycyjnych i popularnych dostępnych na krajowym rynku piwa.
Materiał i metody. Badaniom poddano smak, zapach i goryczkę 9 rodzajów piwa - 4 popularnych i 5 tradycyjnych. Określono jakość ogólną za pomocą sześciopunktowej skali zgodnie z PN. Jakość wysoka (bardzo dobra) określana była jako 6 punktów, a jakość niska (bardzo zła) jako 1 punkt.
Wyniki. 6 na 9 badanych próbek piwa uzyskało zbliżone oceny około 4,0 punktu, co wskazuje na ich wyrównaną ocenę sensoryczną w opinii badanych. Najwyżej ocenione zostało piwo popularne Żywiec (4,44), następnie Specjal (4,27), na trzecim miejscu badani wskazali na piwo tradycyjne Ciechan wyborne (4,18). Najniżej ocenione zostały piwa: popularne Harnaś (3,52) i tradycyjne Lubuskie (2,11).

Słowa kluczowe:  piwo tradycyjne i popularne, ocena sensoryczna